REGULAMIN ORGANIZACJI I DZIAŁALNOŚCI RADY RODZICÓW PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W IWKOWEJ
Podstawa prawna: art. 83 i art. 84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.), statut przedszkola.
1. Postanowienia ogólne
§ 1
- Rada Rodziców, zwana dalej „Radą” stanowi reprezentacje rodziców/opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rada działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.), statutu przedszkola i niniejszego regulaminu.
§ 2
- Rada rodziców liczy 3 członków.
- Kadencja rady trwa rok.
- Odwołanie członka rady może nastąpić w czasie każdego zebrania na pisemny wniosek ¼ liczby rodziców dzieci zwykłą większością głosów w tajnych wyborach przy obecności co najmniej połowy rodziców uprawnionych do głosowania.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji ze składu rady rodziców ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje rada w głosowaniu jawnym.
2. Cele i zadania Rady Rodziców
§ 3
- Podstawowym celem rady jest reprezentowanie ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności przedszkola.
- Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- współpracę z dyrektorem i radą pedagogiczną;
- aktywne działania na rzecz przedszkola;
- reprezentowanie rodziców podopiecznych przedszkola;
- formułowanie wniosków i opinii w sprawach przewidzianych zakresem kompetencji;
- wspieranie organizacyjne i finansowe działań statutowych przedszkola.
- Do zadań rady rodziców należy w szczególności współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, a w tym:
- tworzenie właściwego klimatu społecznego, atmosfery życzliwości i twórczej współpracy na linii rodzice-przedszkole;
- organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania i realizacji celów oraz zadań statutowych przedszkola
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu wychowania przedszkolnego przedszkola;
- organizowanie prac społeczno – użytecznych na rzecz przedszkola;
- pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w realizowaniu funkcji przedszkola, podnoszeniu jakości pracy;
- gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności przedszkola oraz ustalanie zasad użytkowania tych funduszy;
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci;
- współudział w organizacji imprez, wycieczek i uroczystości przedszkolnych;
- współudział z nauczycielkami przy organizowaniu pomocy dzieciom ze środowisk zaniedbanych, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, ustalenie form współpracy i pomocy itd.);
- zapewnienie rodzicom rzeczywistego wpływu na działalność przedszkola poprzez znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, uzyskanie porad w sprawie wychowania dziecka, wyrażanie i przekazywanie opinii na temat dziecka;
- współpraca z innymi organami przedszkola przy rozwiązywaniu spraw związanych z bieżącym jego funkcjonowaniem.
3. Tryb przeprowadzania wyborów
§ 4
1. Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców:
- wybory do rady rodziców przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców;
- przedstawiciele do rady rodziców wybierani są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym;
- za wybranych do rady rodziców uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów;
- w przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania;
- zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić swoją zgodę na kandydowanie;
- do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci obecni na zebraniu.
- w wyborach do rady jedno dziecko może reprezentować tylko jeden rodzic;
- wybory rady rodziców przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania;
- do komisji skrutacyjnej nie mogą wchodzić osoby kandydujące do rady rodziców;
- głosowanie odbywa się na kartach do głosowania;
- zadaniem komisji skrutacyjnej jest ustalenie wyników głosowania (zliczenie głosów);
- z przeprowadzonych wyborów komisja skrutacyjna sporządza protokół, który po podpisaniu przekazany zostaje przewodniczącemu rady rodziców.
- Pierwsze posiedzenie rady rodziców powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.
- Sprawy związane z procedurą wyborczą nieregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzyga zebranie rodziców dzieci oddziału przedszkolnego.
§ 5
1. Rada rodziców może występować w porozumieniu z nauczycielami z wnioskami do dyrektora i rady pedagogicznej w sprawach istotnych dla wychowanków.
2. Rada rodziców współdziała z przewodniczącym rady rodziców w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoprzedszkolnym, a jej pracami kieruje przewodniczący.
4. Struktura rady rodziców
§ 6
- Pracami rady rodziców kieruje prezydium jako wewnętrzny organ.
- Prezydium (zarząd) rady rodziców składa się z:
- przewodniczącego;
- zastępcy przewodniczącego;
- sekretarza;
- Prezydium dokonuje swego ukonstytuowania się na pierwszym posiedzeniu.
§ 7
- Przewodniczący rady:
- organizuje prace rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia rady,
- opracowuje terminarz i problematykę spotkań,
- reprezentuje radę na zewnątrz do współpracy z dyrektorem i organem prowadzącym przedszkole;
- opracowuje sprawozdania z działalności i przedstawia na zebraniu ogólnym rodziców.
- Sekretarz rady odpowiada za dokumentację rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik rady rodziców odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez radę.
§ 8
- Sekretarz i skarbnik rady stanowią Komisję Rewizyjną.
- Funkcję przewodniczącego Komisji Rewizyjnej pełni sekretarz rady.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrolowanie:
1) realizacji uchwał podejmowanych przez radę rodziców;
2) gromadzenia i wydatkowania funduszy rady rodziców.
- Rada rodziców składa coroczne sprawozdania ogółowi rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi (na pierwszym zebraniu rodziców w nowym roku szkolnym po zakończeniu swojej kadencji).
5. Posiedzenia Rady
§ 9
- Rada działa poprzez zebrania plenarne.
- Posiedzenia rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Zebrania zwyczajne zwołuje się 3 razy w roku szkolnym, z tym, że pierwsze zebranie zwołuje się nie później niż do końca września każdego roku.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków rady, co najmniej 7 dni przed planowanym terminem zebrania.
- W uzasadnionych przypadkach może być zwołane zebranie nadzwyczajne po zawiadomieniu członków rady najpóźniej 1 dzień przed terminem spotkania.
- Zebrania rady zwołuje przewodniczący, z własnej inicjatywy lub dyrektora.
- Przygotowanie posiedzenia rady i jej prowadzenie jest obowiązkiem przewodniczącego.
- W posiedzeniach rady może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
- Posiedzenia rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków rady.
6. Dokumentowanie posiedzeń
§ 10
- Posiedzenia rady są protokołowane przez sekretarza rady.
- Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągi 7 dni.
- Protokół oraz uchwały podpisuje osoba protokołująca oraz przewodniczący.
- Rada rodziców raz w roku składa ogółowi rodziców przedszkola ustnie sprawozdanie za swojej działalności.
- Protokoły posiedzeń rady są przyjmowane przez radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu rady.
- Protokoły i wszelka dokumentacja rady jest przechowywana na terenie przedszkola (u dyrektora przedszkola) i na bieżąco dostępna dla członków rady.
7. Podejmowanie uchwał
§ 11
- Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
- Uchwały rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
- Opinie rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
8. Kompetencje i zasady działania Rady Rodziców
§ 12
- Rada rodziców posiada zarówno kompetencje stanowiące, jak i opiniodawcze.
- Kompetencje stanowiące:
- uchwalenie regulaminu swojej działalności.
- Do kompetencji opiniodawczych rady rodziców należy w szczególności :
- występowanie do dyrektora oraz pozostałych organów przedszkola, a także organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola,
- opiniowanie możliwości podjęcia w przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację, których celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
- opiniowania pracy nauczycieli odbywających staż na wyższy stopień awansu zawodowego;
- występowanie z wnioskami do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
9. Prawa i obowiązki członków rady rodziców
§ 13
- Członkowie rady mają prawo do:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych;
- wyrażania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola;
- głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez radę.
- Członkowie rady mają obowiązek:
- aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i pracach rady;
- nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
10. Fundusze Rady
§ 14
- Rada rodziców gromadzi fundusze z następujących źródeł:
- z dobrowolnych składek rodziców;
- z darowizn dla przedszkola z przeznaczeniem na fundusz rady rodziców;
- innych (np. kiermasze, aukcje, sprzedaż produktów wytworzonych przez rodziców itp.).
- Gromadzone środki finansowe przeznaczone są na wspieranie statutowej działalności przedszkola.
- Wydatkowanie środków rady rodziców odbywa się na podstawie preliminarza wydatków zatwierdzonych przez radę rodziców.
- Prezydium rady rodziców może wydatkować środki pochodzące ze składek oraz z innych źródeł na następujące cele:
- dofinansowanie imprez i zabaw, konkursów i zawodów;
- dofinansowanie teatrzyków, koncertów, warsztatów – zarówno w przedszkolu, jak i poza nim;
- pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin (np. dofinansowanie do wycieczek, teatrzyków, prezentów okolicznościowych);
- zakup nagród dla dzieci;
- finansowanie wycieczek, przewozów autokarowych dzieci,
- zakup prezentów okolicznościowych dla dzieci (np. Boże Narodzenie, Dzień Dziecka);
- ponadstandardowe wyposażenie przedszkola, ponadstandardowe środki dydaktyczne;
- inne uzasadnione cele związane ze wspieraniem działalności statutowej przedszkola.
§ 15
Zasady rachunkowości oraz zasady obiegu dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.
11. Postanowienia końcowe
§ 17
- Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o radzie, należy przez to rozumieć Radę Rodziców Publicznego Przedszkola w Iwkowej.
- Członkowie rady rodziców zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci, rodziców i pracowników przedszkola.
- W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w przedszkolu radą pedagogiczną i dyrektorem.
- Działalność rady jest zgodna z obowiązującym prawem.
- Zmiana regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia, na wniosek członków rady i przewodniczącego.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Iwkowa, dn. 16.09.2021r.